Een klacht indienen

Klachten over onze dienstverlening?

Vind je dat een reactie van onze diensten te lang op zich laat wachten, dat één van onze medewerkers niet correct tewerk is gegaan, dat de geleverde informatie onnauwkeurig is, ...?

In dat geval kan je een klacht indienen om je ontevredenheid over onze dienstverlening te uiten.

Voorwaarden

Iedereen die in contact komt met de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening kan een klacht indienen. Enkel de klachten die betrekking hebben op de dienstverlening van de RVA worden als ontvankelijk beschouwd U moet uw klacht motiveren en uw persoonlijk belang aantonen. Om de procedure efficiënt te kunnen afsluiten, moet u uw naam, uw adres en uw rijksregisternummer meedelen. Telefonische klachten worden niet aanvaard.

Welke klachten kan u indienen?

U kan en klacht indienen die betrekking heeft op:

  • een materiële fout of een duidelijke juridische fout van de RVA
  • een gebrek aan of weigeren van informatie
  • informatie van slechte kwaliteit
  • een tussenkomst van een medewerker
  • de organisatie van de dienst (toegankelijkheid, openingsuren, geen/gebrekkige dienstverlening).. Dus niet de klachten die enkel bestaan uit een suggestie, een verzoekschrift of een bedenking bij de reglementering of bij het algemeen beleid.

Welke klachten worden NIET aanvaard?

  • Anonieme klachten
  • Klachten over feiten die meer dan 1 jaar oud zijn
  • Klachten die niet tot de bevoegdheid van de RVA behoren
  • de klachten die enkel bestaan uit een suggestie, een verzoekschrift of een bedenking bij de reglementering of bij het algemeen beleid
  • klachten over beslissingen van de RVA waarvoor een beroepsmogelijkheid is voorzien.

Klachten over zwartwerk of sociale fraude kan je melden aan www.meldpuntsocialefraude.belgie.be

Wenst u enkel informatie of heeft u een informatieve vraag over uw dossier dan kan u gebruik maken van het contactformulier.

Hoe een klacht indienen?

Via onze site

Gebruik bij voorkeur het onlineformulier om ons uw klacht te bezorgen.

Per brief

Download het formulier en vul het in. Verstuur het vervolgens naar het RVA-bureau dat bevoegd is voor het ambtsgebied van uw woonplaats, ter attentie van de klachtencoördinator.

Het formulier kan ook gewoon per telefoon of aan de loketten van onze werkloosheidsbureaus worden opgevraagd.

Behandeling van uw klacht

De RVA verbindt zich ertoe om uw klacht te beantwoorden binnen de 20 kalenderdagen volgend op de datum van ontvangst, tenzij die termijn wordt onderbroken door een tussentijds bericht. We hechten veel belang aan de kwaliteit van onze dienstverlening. Naast de behandeling van uw klacht, gebruiken we uw informatie eveneens om onze dienstverlening te verbeteren.

Privacy

Wij behandelen uw klacht conform de bepalingen van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Niet tevreden met het antwoord?

U kunt een tweedelijnsklacht indienen bij de federale ombudsman:

Website : www.federaalombudsman.be
E-mail : contact@federaalombudsman.be
Leuvenseweg 48 bus 6 - 1000 Brussel
Gratis nummer: 0800 99 962

Nuttige links

Charter "klachtbehandeling"
Handvest van de RVA voor een klantgerichte overheid

Een RVA-kantoor zoeken