Handvest voor een klantgerichte overheid

De RVA wil een klantgerichte overheidsdienst zijn. In het handvest voor een klantgerichte overheid beschrijft de RVA welke diensten hij aanbiedt en gaat hij een aantal engagementen aan. Anderzijds worden ook van de klanten bepaalde zaken verwacht om de dienstverlening op een vlotte manier te kunnen leveren.

Wat doen we?

Wij doen snel en correct uitspraak over uw recht op:

  • werkloosheidsuitkeringen en uitkeringen bij werkloosheid met bedrijfstoeslag (het vroegere brugpensioen) (betaling door de uitbetalingsinstellingen)
  • aanvullende uitkeringen in geval van deeltijdse arbeid of tijdelijke werkloosheid (betaling door de uitbetalingsinstellingen)
  • uitkeringen loopbaanonderbreking of tijdskrediet (betaling door de RVA zelf)
  • uitkeringen bij de sluiting van uw onderneming (betaling door de RVA zelf)

Wij vrijwaren het werkloosheidsstelsel door:

  • fraude te voorkomen en te bestrijden bij uitkeringstrekkers en werkgevers
  • onterecht verkregen uitkeringen terug te vorderen
  • de inspanningen van werklozen om werk te vinden op een rechtmatige manier te beoordelen

Waarvoor staan we?

Een kwaliteitsvolle dienstverlening bieden door:

  • uw dossier af te werken binnen een redelijke en korte termijn
  • uw vragen snel en duidelijk te beantwoorden
  • een klantvriendelijk en professioneel onthaal te organiseren in vlot toegankelijke kantoren
  • de tevredenheid van onze klanten regelmatig te meten en verbeteringsacties uit te voeren
  • alle klachten over onze dienstverlening te behandelen

Duidelijke informatie geven door:

  • brochures, infobladen,… ter beschikking te stellen in onze kantoren en op onze website
  • de leesbaarheid van onze formulieren en brieven te optimaliseren

Een correcte toepassing van de regels garanderen door:

  • kwaliteitscontroles uit te voeren op de genomen beslissingen
  • onze klanten rechtvaardig en gelijk te behandelen, zonder enige vorm van discriminatie

Wat verwachten we van u?

  • Bezorg ons snel alle inlichtingen die nodig zijn om uw dossier te behandelen.
  • Meld ook elke verandering in uw situatie (nieuw adres, wijziging in de gezinssamenstelling,…).
  • Zorg dat de inlichtingen die u verstrekt volledig en juist zijn.
  • Lees aandachtig alle documenten die u ontvangt of ondertekent. Deze documenten bevatten informatie over uw rechten én uw plichten.
  • Gedraag u hoffelijk ten opzichte van onze medewerkers en andere klanten.

Een RVA-kantoor zoeken