Gregory, Business analyst
"Ik vind het leuk om te zien hoe mijn voorstellen met succes gerealiseerd en toegepast worden."
Portret
Wat houdt mijn job in?
Als businessanalist sta ik in voor het up-to-date houden en de ontwikkeling van de geautomatiseerde toepassingen en procedures van de RVA. Dat houdt in dat ik zoveel mogelijk informatie verzamel bij de eindgebruikers van de toepassingen, collega’s en andere interne en externe afdelingen, om de toepassingen te ontwikkelen. Soms zijn er wijzigingen nodig door veranderingen in de regelgeving of op vraag van de eindgebruikers.
Het is mijn taak om deze noden te vertalen naar een businessanalyse, rekening houdend met de regelgeving en de beperkingen van het IT-systeem. Zodra de analyse is opgesteld, wordt die naar de ICT-afdeling gestuurd om geprogrammeerd te worden.
Aangezien ik de behoefteanalyse opstelde, is het ook mijn taak om de aanpassingen te testen in een validatieomgeving. Die controles helpen het aantal fouten te beperken, voordat de aanpassingen effectief in werking treden.
Tot slot schrijf ik de handleidingen voor de eindgebruikers en presenteer ik de toepassing aan het ondersteuningsteam, dat nadien de gebruikers begeleidt om de toepassing onder de knie te krijgen.
Wat vind ik het leukst aan deze job? Wat is het tofste aspect ervan?
Het is een gevarieerde functie: informatie verzamelen, behoeften analyseren, deze behoeften omzetten, aanpassingen testen en procedures schrijven. Ik vind alle aspecten fijn, maar in het bijzonder hou ik ervan om als een van de eersten op de hoogte te zijn van de veranderingen die moeten gebeuren aan de toepassingen. Ik vind het ook leuk om te zien hoe mijn voorstellen met succes gerealiseerd worden en, bovenal, hoe ze gebruikt worden door de eindgebruikers.
Waarom heb je ervoor gekozen om als businessanalist bij de federale overheid te werken?
Ik werk sinds 2010 als businessanalist bij de overheid. Daarvoor werkte ik in een soortgelijke functie in de privésector, maar na de economische crisis in 2009 zocht ik job zekerheid.
Aanvankelijk ben ik als contractueel medewerker aangenomen, maar later heb ik de verschillende doorgroeimogelijkheden kunnen ontdekken. Nadien ben ik statutair medewerker geworden en ben ik me steeds blijven ontwikkelen om te blijven groeien in mijn functie. Omwille van de goede balans tussen werk en privéleven zie ik mezelf vandaag niet meer buiten de federale overheid werken.
Kan je een mindere kant van je functie noemen?
De voortgang van mijn werk hangt soms af van het werk van anderen, wat een stressfactor kan zijn. Daarom is het belangrijk om goed georganiseerd te zijn, prioriteiten te stellen en duidelijk te zijn over de deadlines die voor iedereen gelden.
Een ander aspect is dat ik lang onderweg ben naar het hoofdbestuur in Brussel, maar dankzij de mogelijkheid om te telewerken en de flexibele uren, kan ik alles goed plannen. Ik stel me zelf ook flexibel op naargelang het werk. Bovendien is het altijd een plezier om mijn collega’s in Brussel terug te zien, waardoor de reis snel vergeten is!