Follow us on twitter

U bent hier

De RVA-kantoren

Het onthaal van de bezoekers en het informeren van het publiek gebeurt in de 30 RVA-kantoren die verspreid zijn over heel België (frontoffices).

Sinds 01.01.2016 zijn die 30 kantoren gegroepeerd in 16 entiteiten, werkloosheidsbureaus genaamd (zie kaart). Zo zijn er 7 in Vlaanderen, 1 in Brussel en 8 in Wallonië.

Elk werkloosheidsbureau is samengesteld uit een hoofdkantoor met eventueel een of meerdere nevenkantoren.

In het hoofdkantoor van elke entiteit (16 hoofdkantoren in het groot op de kaart) worden de backoffice activiteiten geleidelijk gecentraliseerd. Het gaat daarbij om:

  • het toekennen van het recht op werkloosheidsuitkeringen en het bepalen van het bedrag ervan;
  • het verifiëren van de door de uitbetalingsinstelingen betaalde uitkeringen;
  • het toekennen van het recht op loopbaanonderbreking/tijdskrediet en het geven van toestemming tot betaling van de uitkeringen;
  • het ondersteunen van de herinschakeling van werkzoekenden, samen met de andere bevoegde instanties;
  • het handhaven van het werkloosheidsstelsel door preventief op te treden en door oneigenlijk gebruik, bedrog en al dan niet georganiseerde fraude te bestrijden;
  • het toepassen van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake de werkloosheidsverzekering (bij overtreding worden sancties toegepast);
  • het afleveren van werkloosheidsattesten.

De 14 andere kantoren (in het klein op de kaart) zullen op termijn enkel nog instaan voor de frontoffice activiteiten met betrekking tot het onthaal en het informeren van de burger.

Kaart van België 

Kaart van de 16 RVA entiteiten (Zie tekstversie hierhonder)

Tekstversie samenstelling van de werkloosheidsbureaus

Een organisatie die werkt met processen

De RVA heeft ervoor gekozen de verschillende activiteiten van zijn werkloosheidsbureaus te groeperen in 7 hoofdprocessen. De bedoeling daarvan is drieledig:

  • meer uniformiteit brengen in de werkmethodes van de verschillende entiteiten, wat de solidariteit onderling vergemakkelijkt en bevordert;
  • de behandeling van de dossiers nog efficiënter maken, dankzij o.a. het feit dat de medewerkers zich betrokken voelen bij de permanente verbetering van de processen;
  • en zorgen voor meer coherentie in het functioneren van de teams, door het groeperen van de activiteiten waarvan de uiteindelijke doelstelling dezelfde is.

Organogram 

Organogram (zie tekstversie hieronder)

 

Het schema vergroten

Tekstversie organogram

Een RVA-kantoor zoeken

Top