OCMW@RVA: de online-toepassing voor aanvragen artikel 60

Met de toepassing OCMW@RVA kunt u aan de RVA vragen hoelang iemand moet werken om in aanmerking te komen voor werkloosheidsuitkeringen. Die hulp is voorzien in artikel 60, § 7 van de organieke wet van de OCMW's – artikel 60 in het kort. Die procedure is een belangrijke hefboom om mensen te heractiveren en ze aan een duurzame job te helpen.

Hoe toegang krijgen tot deze toepassing?

OCMW@RVA is een online dienst voor de OCMW-medewerkers. Het is de OCMW-medewerker die het initiatief neemt en beslist om iemand onder artikel 60 tewerk te stellen. Die medewerker dient de aanvraag tot berekening in bij de RVA.

Werkt u bij een OCMW en wilt u de toepassing gebruiken? Neem dan contact op met uw lokale toegangsbeheerder van het OCWM voor de online diensten van de RSZ.

OCMW@RVA

Wat gebeurt er met de aanvragen artikel 60?

In de eerste plaats is er de beslissing van de OCMW-agent om een ​​contract voor te stellen krachtens artikel 60. Met de OCMW@RVA toepassing kunnen ze bij de RVA een aanvraag indienen om te weten hoe lang dit contract moet duren voordat de persoon een werkloosheidsuitkering kan ontvangen.
Indien zich tijdens de looptijd van het OCMW-contract onvoorziene omstandigheden voordoen (zoals ziekte, overmacht, enz.), kan de OCMW-medewerker via de toepassing een nieuwe aanvraag indienen om te achterhalen wat de nieuwe einddatum van het contract moet zijn.

Het schema hieronder toont de procedure van een dossier voor een aanvraag artikel 60.

 

Bekijk grotere afbeelding

  1. Een burger met een steunaanvraag wendt zich tot het OCMW.
  2. Het OCMW evalueert de situatie en beslist om een job in het kader van artikel 60 voor te stellen.
  3. Het OCMW dient een aanvraag tot berekening in. Het verstrekt de nodige identiteits- en loopbaangegevens.
  4. De RVA antwoordt binnen de 7 dagen.
  5. Het OCMW organiseert de tewerkstelling.
  6. De burger werkt en opent zo zijn recht op werkloosheid.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Heeft u een vraag over de toegangen? Neem dan contact op met uw toegangsbeheerder van het OCMW. In geval van bijkomende problemen kunt u telefonisch contact opnemen met de helpdesk OCMW-CPAS bij Smals op het nummer 02 787 58 28 of per e-mail op OCMW-CPAS@smals.be.

Heeft u vragen over de werking van de toepassing ? Neem dan eerst een kijkje in onze FAQ.

Heeft u bijkomende vragen? Neem dan contact op met uw lokale RVA-kantoor.