Organogram
Inhoud van deze pagina
- Wat zijn de bevoegdheden van de RVA?
- Met welke vragen kan ik terecht in het hoofdbestuur of in een RVA-kantoor?
In deze rubriek vindt u een overzicht van de structuur van de RVA.
Het hoofdbestuur
Het hoofdbestuur van de RVA is gevestigd in Brussel. Het heeft een tweevoudige taak:
- meehelpen aan de uitvoering van bepaalde RVA-opdrachten
- zorgen voor administratieve, logistieke en reglementaire ondersteuning van de 30 RVA-kantoren.
Het hoofdbestuur zorgt concreet voor: reglementaire onderrichtingen, de organisatie van opleidingen, personeelszaken en -administratie, informaticaondersteuning, het structureren van interne en externe communicatie, beheer en onderhoud van gebouwen en materiaal …
Tekstversie organogram
Administrateurs
Administrateur-generaal: Jean-Marc VANDENBERGH
Adjunct-administrateur-generaal: Axel DELVOIE
- Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk : adviseur - Phillipe DE CLERCQ
- Informatieveiligheid : adviseur DPO - Francis DEVRIENDT
- Interne Audit : adviseur-generaal - Wim VAN DEN NESTE
- Algemene directie
FSO
Fonds voor Sluiting van Ondernemingen : adviseur-generaal - Eric VAN THIENEN
Digitale services
Directeur-generaal: Geert DEWAERSEGGER
- Werkprocessen
- ICT
Reglementeringen en Geschillen
Directeur-generaal: Geert VANDENDRIESSCHE
- Reglementaire communicatie
- Werkloosheidsreglementering en Geschillen
- Reglementering tijdskrediet
Finance, Research and Facility
Directeur-generaal: Hugo BOONAERT
- Financiële diensten
- Statistieken, Begroting en Studies
- Werken en Materieel
Personeel - Organisatie - Communicatie
Directeur-generaal: Dominique ROBERT
- Transversaal beleid
- HRM
- Nationaal Opleidingscentrum
- Organisatieontwikkeling
- Communicatie, Frontoffice en Kennismanagement
Klanten, Coördinatie en Controle
Directeur generaal: Marc ROGIERS
- Interne controle en procesbeheer
- Centrale controledienst
- Klantencontact
- Juridische dienst
De RVA-kantoren
De dossiers worden behandeld in en de beslissingen over het recht op uitkeringen worden genomen door de 16 RVA-kantoren (in vetjes op de kaart) waarvan de belangrijkste (backoffice-)activiteiten de volgende zijn:
- het recht op werkloosheidsuitkeringen toekennen en het bedrag ervan bepalen;
- de door de uitbetalingsinstellingen betaalde uitkeringen verifiëren;
- het recht op loopbaanonderbreking/tijdskrediet toekennen en toestemming geven tot betaling van de uitkeringen;
- de herinschakeling van de werkzoekenden ondersteunen in samenwerking met de andere bevoegde instellingen;
- het werkloosheidsstelsel handhaven door preventief op te treden en door oneigenlijk gebruik, bedrog en al dan niet georganiseerde fraude te bestrijden;
- de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake de werkloosheidsverzekering toepassen (bij overtreding worden sancties toegepast);
- werkloosheidsattesten afleveren.
Op de andere plaatsen (in het klein op de kaart) worden hoofdzakelijk frontofficeactiviteiten verricht rond het onthaal en het informeren van de burger.
Zowel de backofficekantoren als de frontofficekantoren beschikken over een contactpunt voor de burgers. Het onthaal van de bezoekers en de informatieverstrekking aan het publiek gebeuren dus in alle RVA-kantoren die verspreid zijn over het hele land.
Tekstversie van de samenstelling van de werkloosheidsbureaus
16 werkloosheidsbureaus (backoffice / frontoffice) | 14 andere contactpunten (frontoffice) |
---|---|
Brussel | |
Brugge | Oostende |
Kortrijk | Roeselare, Ieper |
Gent | Oudenaarde, Aalst, Dendermonde, Sint-Niklaas |
Antwerpen | Boom, Mechelen |
Turnhout | |
Leuven | Vilvoorde |
Hasselt | Tongeren |
La Louvière | |
Charleroi | |
Bergen | Doornik, Moeskroen |
Nijvel | |
Namen | |
Aarlen | |
Luik | Hoei |
Verviers |
Een organisatie die werkt met processen
De RVA heeft ervoor gekozen de verschillende activiteiten van zijn werkloosheidsbureaus te groeperen in 5 hoofdprocessen. De bedoeling daarvan is drieledig:
- meer uniformiteit brengen in de werkmethodes van de verschillende entiteiten, wat de solidariteit onderling vergemakkelijkt en bevordert;
- de behandeling van de dossiers nog efficiënter maken, o.a. doordat de medewerkers zich betrokken voelen bij de permanente verbetering van de processen;
- en zorgen voor meer coherentie in de werking van de teams, door activiteiten te groeperen waarvan de uiteindelijke doelstelling dezelfde is.
Tekstversie van de afbeelding
Directeur van het werkloosheidsbureau
Toelaatbaarheid
Verificatie
Loopbaanonderbreking en Tijdskrediet
Vergoedbaarheid en Controle
Support en Frontoffice (onthaal - Info)