Organogram

  • Wat zijn de bevoegdheden van de RVA?
  • Met welke vragen kan ik terecht in het hoofdbestuur of in een RVA-kantoor?

In deze rubriek vindt u een overzicht van de structuur van de RVA.

Het hoofdbestuur

Het hoofdbestuur van de RVA is gevestigd in Brussel. Het heeft een tweevoudige taak:

  • meehelpen aan de uitvoering van bepaalde RVA-opdrachten
  • zorgen voor administratieve, logistieke en reglementaire ondersteuning van de 30 RVA-kantoren.

Het hoofdbestuur zorgt concreet voor: reglementaire onderrichtingen, de organisatie van opleidingen, personeelszaken en -administratie, informaticaondersteuning, het structureren van interne en externe communicatie, beheer en onderhoud van gebouwen en materiaal …

 

Het schema vergroten

Administrateurs

Administrateur-generaal: Jean-Marc VANDENBERGH

Adjunct-administrateur-generaal: Axel DELVOIE 

  • Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk : adviseur - Phillipe DE CLERCQ 
  • Informatieveiligheid : adviseur DPO - Francis DEVRIENDT

                                                   adviseur CISO - Jean-François SIMONS

  • Interne Audit : adviseur-generaal - Wim VAN DEN NESTE
  • Algemene directie  

Fonds voor Sluiting van Ondernemingen

Adviseur-generaal: Eric VAN THIENEN

Digitale services

Directeur-generaal: Geert DEWAERSEGGER

  • Werkprocessen
  • ICT

Reglementeringen en Geschillen

Directeur-generaal: Geert  VANDENDRIESSCHE

  • Reglementaire communicatie
  • Werkloosheidsreglementering en Geschillen
  • Reglementering Loopbaanonderbreking en Tijdskrediet 

Finance, Research and Facility

Directeur-generaal: Janick PIRARD

  • Financiële diensten
  • Statistieken, Begroting en Studies
  • Werken en Materieel

Personeel, Organisatie en Communicatie

Directeur-generaal: Dominique ROBERT

  • Transversaal beleid
  • Human Resources Management
  • Nationaal Opleidingscentrum
  • Organisatieontwikkeling
  • Communicatie

Klanten, Coördinatie en Controle

Directeur generaal: Martine MAERTENS

  • Interne controle en Procesbeheer
  • Centrale controledienst
  • Klantencontact
  • Juridische dienst

De RVA-kantoren

De dossiers worden behandeld in en de beslissingen over het recht op uitkeringen worden genomen door de 16 RVA-kantoren (in vetjes op de kaart) waarvan de belangrijkste (backoffice-)activiteiten de volgende zijn:

  • het recht op werkloosheidsuitkeringen toekennen en het bedrag ervan bepalen;
  • de door de uitbetalingsinstellingen betaalde uitkeringen verifiëren;
  • het recht op loopbaanonderbreking/tijdskrediet toekennen en toestemming geven tot betaling van de uitkeringen;
  • de herinschakeling van de werkzoekenden ondersteunen in samenwerking met de andere bevoegde instellingen;
  • het werkloosheidsstelsel handhaven door preventief op te treden en door oneigenlijk gebruik, bedrog en al dan niet georganiseerde fraude te bestrijden;
  • de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake de werkloosheidsverzekering toepassen (bij overtreding worden sancties toegepast);
  • werkloosheidsattesten afleveren.

Op de andere plaatsen (in het klein op de kaart) worden hoofdzakelijk frontofficeactiviteiten verricht rond het onthaal en het informeren van de burger.

Zowel de backofficekantoren als de frontofficekantoren beschikken over een contactpunt voor de burgers. Het onthaal van de bezoekers en de informatieverstrekking aan het publiek gebeuren dus in alle RVA-kantoren die verspreid zijn over het hele land. 

 

Samenstelling van de werkloosheidsbureaus
16 werkloosheidsbureaus (backoffice / frontoffice) 14 andere contactpunten (frontoffice)
Brussel  
Brugge Oostende
Kortrijk Roeselare, Ieper
Gent Oudenaarde, Aalst, Dendermonde, Sint-Niklaas
Antwerpen Boom, Mechelen
Turnhout  
Leuven Vilvoorde
Hasselt Tongeren
La Louvière  
Charleroi  
Bergen Doornik, Moeskroen
Nijvel  
Namen  
Aarlen  
Luik Hoei
Verviers  

Een organisatie die werkt met processen

De RVA heeft ervoor gekozen de verschillende activiteiten van zijn werkloosheidsbureaus te groeperen in 5 hoofdprocessen. De bedoeling daarvan is drieledig:

  • meer uniformiteit brengen in de werkmethodes van de verschillende kantoren, wat de solidariteit onderling vergemakkelijkt en bevordert;
  • de behandeling van de dossiers nog efficiënter maken, o.a. doordat de medewerkers zich betrokken voelen bij de permanente verbetering van de processen;
  • en zorgen voor meer coherentie in de werking van de teams, door  activiteiten te groeperen waarvan de uiteindelijke doelstelling dezelfde is.

 

Het schema vergroten

Directeur van het werkloosheidsbureau

Toelaatbaarheid

Verificatie

Loopbaanonderbreking en Tijdskrediet

Handhaving

Support en Frontoffice (onthaal - Info)