Break@Work - Werknemers
Inhoud van deze pagina
Jezelf aanmelden
Hoe kan ik me aanmelden?
Je kan je aanmelden met een digitale sleutel.
Ik ondervind problemen bij het aanmelden. Wat moet ik doen?
In het CSAM helpcentrum vind je een overzicht van de meest voorkomende problemen en hoe je die kan oplossen.
Ik heb geen Belgisch eID. Hoe kan ik me aanmelden?
Ook zonder Belgische eID kan je je aanmelden bij de onlinediensten van de Belgische overheid. Registreer je met een identiteitsbewijs in één van onze RVA-kantoren of een lokaal registratiekantoor. Bij registratie ontvang je een activatiecode waarmee je je kan aanmelden.
Je aanvraag loopbaanonderbreking indienen
Kan ik mijn aanvraag online indienen?
Alle stelsels loopbaanonderbreking kan je online aanvragen.
Vanaf 01.10.2024 ben je verplicht je aanvraag online in te dienen. De RVA aanvaardt geen papieren aanvraagformulieren meer.
Heb je vragen of problemen bij het indienen van je online aanvraag? Neem dan contact met ons op.
Mijn werkgever heeft een online aanvraag ingediend. Kan ik mijn deel van de aanvraag op papier indienen bij de RVA?
Nee, wanneer je werkgever een online aanvraag indient, moet je de aanvraag online aanvullen. Het is niet mogelijk om een deel van de aanvraag op papier in te dienen bij de RVA.
Ik heb geen computer of toegang tot het internet. Hoe kan ik een aanvraag indienen?
Maak telefonisch een afspraak bij je lokale RVA-kantoor. We helpen je verder bij het indienen van je aanvraag.
Je kan ook terecht bij een lokaal digipunt waar je vrije toegang hebt tot de computerruimte of het internet om zelfstandig je aanvraag in te dienen.
Digipunten bij jou in de buurt
Vlaanderen: Digibank Vlaanderen
Brussel: Espace publics numérique – Brussel - Digibank Vlaanderen
Wallonië: Espace publics numérique – Wallonie - Das Medienportal
Hoe vraag ik loopbaanonderbreking online aan?
Op Break@work vind je een uitgebreide uitleg over de online aanvraagprocedure.
Een online aanvraag loopbaanonderbreking indienen gaat als volgt:
- Informeer je werkgever
Breng je werkgever schriftelijk op de hoogte van het feit dat je loopbaanonderbreking wil opnemen. De dag waarop je je werkgever op de hoogte brengt, noemen we de datum van schriftelijke kennisgeving.
Wanneer je werkgever die mogelijkheid heeft geactiveerd, kan je dat ook online doen via Break@work. Heeft je werkgever de mogelijkheid niet geactiveerd? Doe dat dan op papier. - Je werkgever start je aanvraag op
- Vervolledig jouw deel van de aanvraag
Nadat je werkgever je aanvraag heeft opgestart, word je daarvan op de hoogte gesteld per mail en via je eBox. Via die link kan je je aanvraag verder aanvullen.
De e-mail is niet noodzakelijk voor het aanvullen van je aanvraag. Op Break@work kan je alle aanvragen terugvinden en vervolledigen.
Ik heb geen e-mail ontvangen om mijn aanvraag te vervolledigen. Hoe kan ik alsnog mijn aanvraag vervolledigen?
Wanneer je werkgever geen e-mailadres of een foutief e-mailadres heeft opgegeven, ontvang je geen e-mail om je aanvraag aan te vullen.
Die e-mail is niet noodzakelijk om verder te gaan. Op Break@work kan je alle online aanvragen terugvinden en aanvullen.
Hoe voeg ik extra documenten toe aan mijn online aanvraag?
Bij sommige aanvragen moet je verplicht een bijlage toevoegen. Als je werkgever die bijlage niet heeft toegevoegd, zal je worden gevraagd om een bijlage toe te voegen.
OPGELET
De aanvraag wordt pas naar de RVA verzonden voor behandeling wanneer je de verplichte bijlage hebt toegevoegd.
Je kan als volgt een bijlage toevoegen:
Je voegt de bijlage meteen toe nadat je je aanvraag hebt ingevuld.
- Bij het vervolledigen van de aanvraag krijg je de boodschap “De aanvraag is nog niet volledig”. Dat geeft aan dat je een bijlage moet toevoegen om de aanvraag te verzenden naar de RVA.
- Klik op ‘Documenten uploaden’ en vervolgens op ‘Een bestand kiezen’.
- Kies het bestand dat je wil toevoegen en klik op ‘Bevestigen’.
- Klik op ‘Verzending van de aanvraag’.
- Je aanvraag met bijlage wordt verzonden naar de RVA voor behandeling.
Je voegt de bijlage op een later moment toe.
Meld je aan in Break@work.
- In je online dossier klik je in het linkermenu op ‘Bijgevoegde stukken’.
- Kies de aanvraag waarvoor je een bijlage wil toevoegen en klik op ‘Volgende’.
- Klik op ‘Een bestand kiezen’ en klik op ‘Bevestigen’.
- Klik op ‘Verzending van de aanvraag’.
- Je aanvraag met bijlage wordt verzonden naar de RVA voor behandeling.
Biedt Break@work je niet de mogelijkheid om een bijlage toe te voegen? Bezorg ons die dan via het contactformulier.
Ik vergiste me bij het invullen van de online aanvraag waardoor ik nu verplicht een bijlage moet toevoegen. Hoe pas ik de gegevens aan?
Afhankelijk van de gegevens die je invult bij je online aanvraag, ben je verplicht om een bijlage toe te voegen. Bijvoorbeeld wanneer je verklaart dat je een nevenactiviteit in loondienst uitoefent of ouderschapsverlof opneemt voor een kind met een handicap.
Om je aanvraag door te sturen naar de RVA, moet je een bijlage toevoegen. Het is niet mogelijk om je aanvraag aan te passen.
Voeg een bijlage toe waarin je de juiste gegevens verklaart. We houden rekening met je verklaring bij het behandelen van je aanvraag.
De gegevens van mijn aanvraag zijn niet correct. Hoe pas ik ze aan?
Ik heb mijn aanvraag nog niet vervolledigd.
Neem contact op met je werkgever. De werkgever kan je aanvraag annuleren en een nieuwe aanvraag indienen met de correcte gegevens.
Ik heb mijn aanvraag al vervolledigd.
- De gegevens die ik heb ingevuld zijn niet correct
Verwittig de RVA via het formulier ‘Aangifte van een wijziging’. Afhankelijk van de gegevens die je wil wijzigen, kunnen onze medewerkers je vragen om verdere stappen te ondernemen.
- Ik duidde per vergissing ‘zonder uitkeringen’ aan
Vul het formulier ‘C61 – Aanvraag om onderbrekingsuitkeringen’ in en stuur het ons toe via het contactformulier.
- De gegevens die mijn werkgever heeft ingevuld zijn niet correct
Neem contact op met je werkgever. Gaat je werkgever akkoord met het wijzigen van de gegevens? Dan moet je de aanvraag annuleren en een nieuwe aanvraag indienen. Verwittig de RVA via het formulier ‘Aangifte van een wijziging’ als je de foutieve aanvraag wil annuleren. Vraag je werkgever om een nieuwe aanvraag op te starten.
Hoe kan ik een aanvraag indienen die een periode met uitkeringen en een periode zonder uitkeringen omvat?
Neem met ons contact op om jouw specifieke situatie te bespreken.
Ik ondervind problemen bij het indienen van mijn online aanvraag. Wat moet ik doen?
Ik ondervind een technisch probleem bij de online aanvraag
Bij problemen met de onlinediensten contacteer je het Contactcenter Eranova.
Ik ondervind problemen bij het beantwoorden van de vragen
Voor meer inhoudelijke vragen kan je de RVA contacteren.
Als je een foutmelding krijgt in een rode of gele kader, wijst dat op reglementaire bepalingen:
- Gele waarschuwingen kan je negeren door op 'Volgende' te klikken. Dat kan soms noodzakelijk zijn om een specifieke uitzondering op de reglementering aan te vragen (uitzonderingen op de minimumduur, ouderschapsverlof voor een kind ouder dan 12 jaar ...). Kijk de ingevoerde gegevens goed na voordat je de waarschuwing negeert. Als de aanvraag niet aan alle voorwaarden voldoet, zullen we je contacteren om dat te bespreken.
- Rode waarschuwingen zijn blokkerend. Ze wijzen op een probleem met de ingevoerde gegevens, vaak van reglementaire aard. Corrigeer de ingevoerde gegevens om verder te kunnen gaan.
Je aanvraag opvolgen
Hoe kan ik mijn aanvraag opvolgen?
Je kan je dossier raadplegen via Break@work.
Hier kan je een aanvraag indienen, de stand van zaken van je dossier en de betalingen opvolgen, je contactgegevens wijzigen, fiscale fiches raadplegen en een attest voor je werkgever opmaken.
Mijn persoonlijke gegevens in mijn online dossier zijn niet correct. Hoe pas ik die aan?
Je contactgegevens, zoals je e-mailadres en telefoonnummer, kan je wijzigen in je online dossier.
Andere gegevens kan je niet zelf wijzigen in je online dossier. Een wijziging van je persoonlijke situatie moet je aangeven via het formulier ‘Aangifte van een wijziging’. Dat formulier kan je digitaal indienen via het contactformulier of per post opsturen naar het RVA-kantoor van je woonplaats.
OPGELET
- Is je loopbaanonderbreking al afgelopen en heb je dus geen actief dossier bij de RVA? Dan hoef je ons niet te informeren over je gewijzigde gegevens. Dat is enkel van belang zodra je opnieuw een actief dossier hebt.
- Wanneer je van plan bent om een nieuwe aanvraag in te dienen, hoef je je gewijzigde gegevens niet apart aan te geven via het formulier ‘Aangifte van een wijziging’. We nemen je gewijzigde gegevens meteen over uit je nieuwe aanvraag.
Hoe word ik op de hoogte gebracht of mijn aanvraag werd goedgekeurd?
We versturen de beslissing naar je eBox, als je die hebt geactiveerd. Wanneer je een e-mailadres hebt opgegeven in My eBox ontvang je een melding per mail. Hoe je meldingen via e-mail activeert, vind je hier.
Heb je je eBox niet geactiveerd? Dan sturen we je de beslissing op per post. Daarvoor gebruiken we het adres zoals gekend in het Rijksregister.
Meer informatie over je e-Box kan je hier terugvinden.
Wat kan ik nog opnemen?
Kan ik raadplegen hoeveel loopbaanonderbreking ik nog kan opnemen?
Via Break@work kan je een simulatie maken van je aanvraag. Daar vind je ook een overzicht van alle periodes die je al hebt opgenomen. De handleiding en instructievideo kunnen je daarbij helpen.
OPGELET
De simulator toont je theoretisch recht op diverse vormen van loopbaanonderbreking. Dat wil niet automatisch zeggen dat je dat ook effectief kan opnemen. Aan elke vorm van loopbaanonderbreking zijn specifieke voorwaarden verbonden, afhankelijk van de sector waarin je werkt en de periodes die je in het verleden al hebt opgenomen. Bij twijfel of vragen over wat je nog kan opnemen, kan je ons contacteren om je specifieke situatie te bespreken.
Mijn werkgever vraagt een attest van wat ik nog kan opnemen in loopbaanonderbreking. Kan ik dat online aanvragen?
Via Break@work kan je een attest opmaken van het resterende aantal maanden en dagen voor de diverse vormen van loopbaanonderbreking. Je ontvangt het attest in je eBox.
In de handleiding en instructievideo vind je meer uitleg.
Het kind of de patiƫnt voor wie ik ouderschapsverlof of verlof voor medische bijstand wil opnemen, wordt niet weergegeven in Break@work. Hoe vraag ik voor die persoon een attest aan?
Enkel personen voor wie je al ouderschapsverlof of verlof voor medische bijstand hebt opgenomen, worden vermeld in Break@work. Andere personen worden niet vermeld, zoals een kind voor wie je nog nooit ouderschapsverlof hebt opgenomen.
Wanneer je voor die personen een attest voor je werkgever wil opmaken, klik je onder de rubriek ‘elk familielid tot de 2de graad’, ‘elk kind geboren voor 08.03.2012’ of ‘voor elk kind geboren na 07.03.2012’ op ‘attest voor je werkgever aanvragen’.
Break@work geeft een aantal maanden en dagen ouderschapsverlof weer dat ik volgens de voorwaarden van het ouderschapsverlof niet kan aanvragen. Hoe kan ik de voorgestelde maanden en dagen ouderschapsverlof aanvragen?
Je moet je ouderschapsverlof aanvragen voor een bepaalde duur. Het kan voorvallen dat de simulator een andere duur weergeeft. Dat wil niet automatisch zeggen dat je dat ook effectief kan opnemen. Aan elke vorm van loopbaanonderbreking zijn specifieke voorwaarden verbonden, afhankelijk van de sector waarin je werkt en de periodes die je in het verleden al hebt opgenomen.
Bij twijfel of vragen over hoeveel ouderschapsverlof je nog kan opnemen, kan je ons contacteren om je specifieke situatie te bespreken.