Tijdelijke werkloosheid - elektronische mededeling van de tijdelijke werkloosheid aan de RVA
Inhoud van deze pagina
E53
Laatste update : 20.09.2024
Tijdelijke werkloosheid – Elektronische mededeling aan de RVA
Mededelingen tijdelijke werkloosheid aan de RVA moeten elektronisch gebeuren1, behalve als u zich in een van de situaties bevindt waarvoor een uitzondering geldt op het principe van de verplichte elektronische mededeling (zie 'Vervanging van de elektronische mededeling door een aangetekende brief').
Wanneer u tijdelijke werkloosheid invoert, moet u een aantal formaliteiten vervullen.
Zo moet u in de volgende gevallen een mededeling sturen aan de RVA:
- Voorafgaand, bij de invoering van tijdelijke werkloosheid wegens een gebrek aan werk om economische oorzaken;
- De aard van de technische stoornis, bij de invoering van tijdelijke werkloosheid wegens een technische stoornis;
- De aard van de overmacht, bij de invoering van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht (behalve medische overmacht)
- in geval van tijdelijke werkloosheid wegens slecht weer, op de eerste effectieve werkloosheidsdag van de maand;
- In geval van tijdelijke werkloosheid wegens een gebrek aan werk om economische oorzaken, op de eerste effectieve werkloosheidsdag van de maand;
- In geval van tijdelijke werkloosheid wegens een technische stoornis, op de eerste effectieve werkloosheidsdag van de maand;
- In geval van tijdelijke werkloosheid als rechtstreeks of onrechtstreeks gevolg van een staking of een lock-out.
1Wet van 03.07.1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, gewijzigd door de programmawet van 04.07.2011, BS van 19.07.2011 en het KB van 14.11.2011 tot uitvoering van de artikelen 49, 50 en 51 van de wet van 03.07.1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, wat de mededelingen aan de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening betreft, BS 30.11.2011.
Hoe doet u de elektronische mededeling aan de RVA?
De elektronische mededeling gebeurt via de portaalsite van de sociale zekerheid.
Om een elektronische mededeling te kunnen doen, moet de onderneming toegang hebben tot de beveiligde onlinediensten van de sociale zekerheid.
Als u al een toegang hebt voor de onderneming, kunt u zich aanmelden met uw elektronische identiteitskaart of uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Als u nog niet beschikt over een toegang voor uw onderneming, moet een verantwoordelijke van uw onderneming een aanvraag voor elektronische toegang indienen.
Hebt u problemen met de toegang? Neem dan contact op met het contactcenter Eranova (tel. 02/511.51.51 of contactcenter@eranova.fgov.be).
De werkgevers en de sociaal secretariaten kunnen hun mededelingen aan de RVA niet alleen via de portaalsite van de sociale zekerheid doen, maar ook via batch (gestructureerde elektronische berichten).
De nodige info om gestructureerde berichten te versturen vindt u op de site www.socialsecurity.be.
Indien de mededeling betrekking heeft op uitzendkrachten, wordt deze altijd verstuurd door het uitzendkantoor
Voordelen
De elektronische mededeling biedt onder meer de volgende voordelen:
- Snelle behandeling van de elektronische mededeling door de RVA.
- Als de mededeling niet in orde is (bv. onvolledig), contacteert de RVA u onmiddellijk en kunt u de situatie regulariseren door een nieuwe mededeling te sturen of door de ontbrekende gegevens over te maken.
- Meer rechtszekerheid. U ontvangt voor elke elektronische mededeling een elektronische bevestiging en een uniek ticketnummer waarmee u uw elektronische mededeling kunt raadplegen (via de portaalsite van de sociale zekerheid of via batch, afhankelijk van de manier waarop u de mededeling heeft gedaan).
- Indien nodig, kunt u een elektronische mededeling annuleren of wijzigen.
- U kunt ook een document downloaden met een samenvatting van uw mededeling.
Vervanging van de elektronische mededeling door een aangetekende brief
In de volgende drie gevallen mag u de elektronische mededeling vervangen door een aangetekende brief gericht aan het werkloosheidsbureau van de RVA van de plaats waar de onderneming is gevestigd:
Eerste mededeling
U verricht voor het eerst een mededeling tijdelijke werkloosheid ingevolge een schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst of u verricht opnieuw een mededeling tijdelijke werkloosheid na een periode van onderbreking van 24 maanden (berekend van datum tot datum).
Bij ontvangst van uw mededeling per aangetekend schrijven zal het werkloosheidsbureau van de RVA u een brief sturen met informatie over de verplichting om de mededeling elektronisch te verrichten en over de uitzonderingen op dat principe, zodat u daaraan kunt voldoen bij een volgende mededeling.
Ontbreken van de nodige informaticamiddelen
Als u kunt aantonen dat u niet over de nodige informaticamiddelen beschikt, kan de directeur van het RVA-kantoor u een vrijstelling van de elektronische mededeling toekennen.
U kunt die vrijstelling aanvragen per gewone brief gericht aan de dienst Tijdelijke Werkloosheid van het werkloosheidsbureau van de RVA van de plaats waar de onderneming is gevestigd.
De aanvraag om vrijstelling moet de volgende verklaring op eer bevatten:
‘Ik bevestig op eer dat ik niet over de nodige informaticamiddelen beschik om een elektronische mededeling te verzenden, aangezien … (bv. ‘… ik niet over een internetverbinding beschik’). Ik vraag dan ook een vrijstelling van het elektronisch verrichten van mijn mededelingen tijdelijke werkloosheid vanaf DD.MM.JJ, en dat voor een periode van 24 maanden, berekend van datum tot datum.’
De vrijstelling wordt toegekend voor een periode van 24 maanden en kan opnieuw voor 24 maanden worden toegekend na de indiening van een nieuwe aanvraag.
Technische problemen
U kunt de mededeling niet elektronisch verrichten wegens technische problemen (tijdelijk probleem met de internetverbinding, computerpanne ...)?
In dat geval vermeldt u in de aangetekende brief die de mededeling bevat met welk technisch probleem u geconfronteerd wordt.