Aanvraagprocedure voor de thematische verloven

T14

Laatste update : 1.07.2024

Woord vooraf

De thematische verloven zijn speciale vormen van loopbaanonderbreking. Ze maken het je mogelijk om tijdens een bepaalde periode je prestaties volledig of gedeeltelijk te onderbreken voor welbepaalde behoeften.

Er zijn 4 thematische verloven.

  • Ouderschapsverlof. Dat is bedoeld om te zorgen voor je kind jonger dan 12 jaar (of jonger dan 21 jaar, in geval van een handicap). Consulteer het infoblad T19 voor meer informatie over dit onderwerp.
  • Verlof voor medische bijstand. Dat verlof kun je nemen om te zorgen voor een ernstig ziek gezins- of familielid. Consulteer het infobladT18voor meer informatie over dit onderwerp.
  • Verlof voor palliatieve zorgen. Dat verlof kun je nemen om iemand bij te staan die ongeneeslijk ziek en terminaal is. Consulteer het infoblad T20 voor meer informatie over dit onderwerp.
  • Verlof voor mantelzorg. Dat verlof kan je als erkend mantelzorger nemen op hulp of bijstand te geven aan een persoon die wegens zijn hoge leeftijd, gezondheidstoestand of zijn handicap kwetsbar is en zich in een afhankelijkheidssituatie bevindt.  Het dient niet noodzakelijk te gaan om een familie – of gezinslid. Consulteer het infoblad T164 voor meer informatie over dit onderwerp.

Tijdens de thematische verloven kun je een vervangingsinkomen krijgen van de RVA, in de vorm van onderbrekingsuitkeringen. Het bedrag van die uitkeringen vind je in de barema's op onze website.

Als je een thematisch verlof wil nemen, moet je de procedure volgen die voorzien is door de reglementering. Die procedure legt twee verschillende stappen op:

  1. de schriftelijke kennisgeving die je moet overmaken aan je werkgever;
  2. de aanvraag die moet worden overgemaakt aan de RVA.

Die procedure moet voor elke aanvraag worden gevolgd.

In dit infoblad vind je antwoorden op vragen zoals: Hoe moet ik de aanvraag doen bij mijn werkgever en binnen welke termijn? Hoe kan ik uitkeringen krijgen van de RVA? Wat doet de RVA als hij mijn aanvraag heeft ontvangen?

Op wie is de inhoud van dit infoblad van toepassing?

Op de werknemers van alle sectoren (privésector, gemeentebesturen, provinciale, federale, gewestelijke en gemeenschapsadministraties en op de diensten die ervan afhangen, onderwijs en CLB, autonome overheidsbedrijven ...).

Hoe kun je weten op welke onderbrekingsduur je recht hebt?

Via de onlinedienst 'BreakatWork' kun je het aantal maanden onderbreking zien die je kunt nemen in het kader van het gevraagde thematisch verlof, in functie van de periodes die je eventueel al genomen hebt. Je kunt die toepassing gebruiken op je computer, tablet of smartphone.

Met die toepassing kun je een attest afdrukken waarop het aantal maanden onderbreking staat waarop je (nog) recht hebt. Dat attest kun je aan je werkgever bezorgen wanneer je hem je schriftelijke kennisgeving overmaakt (zie hieronder). (...)

Wat is de te volgen procedure bij je werkgever?

Bij elke aanvraag om thematisch verlof, moet je de werkgever op de hoogte brengen van je wens om je prestaties volledig of gedeeltelijk te onderbreken. Die kennisgeving moet schriftelijk gebeuren. Je moet die via een aangetekend schrijven overmaken aan je werkgever, of ze hem schriftelijk overhandigen, met een dubbel exemplaar dat hij moet ondertekenen als ontvangstbewijs.

Je moet daarin het volgende vermelden:

  • welk thematisch verlof je wenst te krijgen (ouderschapsverlof, medische bijstand of palliatief verlof of verlof voor mantelzorg);
  • welke vorm van onderbreking je vraagt:
    • voltijdse onderbreking;
    • halftijdse onderbreking;
    • onderbreking met 1/5;
    • onderbreking met 1/10 (enkel voor ouderschapsverlof);
    • de aanvangsdatum en de duur van de gewenste onderbreking.

Bij halftijds, 1/5 of 1/10 ouderschapsverlof moet je ook vermelden hoe je je prestaties wil verminderen.

De modaliteiten en de termijn voor de schriftelijke kennisgeving aan de werkgever verschillen afhankelijk van het soort thematisch verlof. Hieronder vind je de details voor elk thematisch verlof.

Aanvraag om ouderschapsverlof

Wanneer u meerdere kinderen hebt, mag u slechts één ouderschapsverlof per schriftelijke kennisgeving vragen aan de werkgever.  In die kennisgeving moet u vermelden voor welk kind u het ouderschapsverlof wil nemen.

Voorbeeld: U hebt twee kinderen jonger dan 12 jaar en u wilt voor allebei ouderschapsverlof nemen.  In dat geval moet u 2 schriftelijke kennisgevingen overmaken aan uw werkgever.

Wanneer u meerdere periodes van onderbreking wil nemen voor hetzelfde kind, moet u evenveel schriftelijke kennisgevingen overmaken aan uw werkgever als het aantal gewenste periodes.

Voorbeeld: U hebt een kind van 6 jaar voor wie u uw prestaties volledig wil onderbreken gedurende een maand, van 1 tot en met 31 juli, zowel in 2019, 2020, 2021 als in 2022.  In dat geval moet u 4 schriftelijke kennisgevingen overmaken aan uw werkgever.  Die schriftelijke kennisgeving moet elk jaar binnen de vereiste termijn worden bezorgd aan de werkgever.

Bij wijze van uitzondering op dat principe is het, in het kader van de flexibilisering van de volledige onderbreking per week, mogelijk om een schriftelijke kennisgeving aan de werkgever te bezorgen met de aanvraag van meerdere weken onderbreking, zolang die gespreid zijn over een maximum drie maanden.

Bijvoorbeeld: met slechts één schriftelijke kennisgeving kunt u aan de werkgever een week volledige onderbreking vragen voor de eerste week van juli, de laatste week van augustus en tot slot de eerste week van september.  Aangezien de drie gevraagde weken verdeeld zijn over drie maanden (juli, augustus en september), is die schriftelijke kennisgeving voor verschillende periodes ontvankelijk.

Elke schriftelijke kennisgeving moet gebeuren binnen de door de reglementering voorziene termijn.

Termijn van de schriftelijke kennisgeving

Bij de werkgevers van de privésector en de gemeentebesturen, provinciale besturen en de diensten die ervan afhangen, moet de schriftelijke kennisgeving ten vroegste 3 maanden en ten laatste 2 maanden vóór de gewenste begindatum aan de werkgever worden overgemaakt.

Voorbeeld: om ouderschapsverlof te beginnen op 1 oktober, moet de schriftelijke kennisgeving worden overgemaakt aan de werkgever tussen 1 juli (3 maanden op voorhand) en 1 augustus (2 maanden op voorhand).

Bij alle andere werkgevers moet de schriftelijke kennisgeving 3 maanden vóór de gewenste begindatum gebeuren.

Voorbeeld: om ouderschapsverlof te beginnen op 1 oktober, moet de schriftelijke kennisgeving aan de werkgever worden overgemaakt op 1 juli.

Let op! In het onderwijs wordt de kennisgevingstermijn vastgelegd door de gemeenschap waarvan jouw school of CLB-centrum afhangt. Als je dus in het onderwijs werkt, moet je je informeren bij je directie of je inrichtende macht, om de termijn te weten die is vastgelegd door die gemeenschap.

Ongeacht de sector waarvan je werkgever afhangt, mag hij een kortere termijn aanvaarden dan de termijn voorzien door de reglementering.

Voorbeeld: je wil ouderschapsverlof nemen vanaf 1 oktober en je bezorgt je schriftelijke kennisgeving op 20 september aan de werkgever. Als je werkgever die kortere termijn aanvaardt, kan het ouderschapsverlof beginnen op de gewenste datum. De werkgever heeft wel het recht om die kennisgeving niet te aanvaarden omdat ze niet binnen de wettelijke termijn is gebeurd.

Opmerking

De schriftelijke kennisgeving aan de werkgever moet altijd vóór de begindatum van je ouderschapsverlof gebeuren.

Bewijs te bezorgen aan de werkgever

Als de werkgever dat nog niet heeft, moet je hem een kopie bezorgen van de geboorteakte van het kind voor wie je ouderschapsverlof vraagt.

Bij een aanvraag om ouderschapsverlof voor een geadopteerd kind, moet je een attest bezorgen dat de adoptieprocedure aan de gang is (of afgerond is) en een attest van gezinssamenstelling van het gemeentebestuur dat aantoont dat het kind al bij je inwoont.

Wanneer je ouderschapsverlof vraagt voor een gehandicapt kind en het kind tussen 12 en 21 jaar is op de begindatum van de onderbreking, moet je een attest bezorgen dat aantoont dat het kind:

  • ofwel een fysieke of mentale handicap heeft van ten minste 66%;
  • ofwel een aandoening heeft die tot gevolg heeft dat minstens 4 punten worden toegekend in pijler 1 van de medisch-sociale schaal in de zin van de reglementering van de kinderbijslag;
  • ofwel een aandoening heeft die tot gevolg heeft dat minstens 9 punten worden toegekend in pijler 3 van de medisch-sociale schaal in de zin van de reglementering van de kinderbijslag.

Dat attest moet betrekking hebben op de volledige aangevraagde verlofperiode om dat verlof toegekend te krijgen.

Die bewijzen moeten ten laatste worden bezorgd aan de werkgever op het ogenblik waarop het ouderschapsverlof begint.

Aanvraag om medische bijstand

Om recht te hebben om uw prestaties volledig of gedeeltelijk te onderbreken in het kader van verlof voor medische bijstand, moet u aan uw werkgever aantonen dat er een lid van uw gezin of familie ernstig ziek is of een ernstige medische interventie nodig heeft en dat uw aanwezigheid nodig is om te helpen bij zijn herstel.  Daartoe moet u hem een attest van de arts die de patiënt behandelt bezorgen.

Dat attest moet u aan uw werkgever bezorgen vóór de begindatum van de medische bijstand.
Daarna moet het aan de RVA worden bezorgd samen met de aanvraag om onderbrekingsuitkeringen. (…)

De RVA heeft modellen van attesten gemaakt die u zelf kunt invullen en die u kunt laten invullen door de arts van de patiënt die medische bijstand nodig heeft.  In die modellen staat alle informatie die wij nodig hebben om uw aanvraag te kunnen behandelen en ze zijn beschikbaar op www.rva.be

Naar gelang de situatie, moet u gebruiken:

  • Medisch attest 1: te gebruiken voor alle aanvragen voor medische bijstand ongeacht uw sector
  • Medisch attest 3: te gebruiken voor alle aanvragen voor medische bijstand gehospitaliseerd kind ongeacht uw sector

Wanneer het gepaste attest is ingevuld door de behandelende arts / ziekenhuis van de patiënt die medische bijstand nodig heeft, moet u het in de elektronische toepassing breakatwork uploaden.

Wanneer de aanvraag om onderbrekingsuitkeringen met een papieren formulier wordt ingediend, zit het attest al in dat formulier zelf.

Deadline en inhoud van de schriftelijke kennisgeving

In de schriftelijke kennisgeving aan de werkgever om te laten weten dat je medische bijstand wil nemen, moet je het volgende vermelden:

  • de gekozen vorm van onderbreking (volledig, halftijds of 1/5);
  • de manier waarop je je prestaties wil verminderen (enkel bij gedeeltelijke onderbreking).

Bij die schriftelijke kennisgeving moet u het model van attest van de RVA voegen dat beschikbaar is op de website van de RVA.

In uw gedeelte van het model van attest moet u het volgende invullen:

  • je rijksregisternummer;
  • je naam en voornaam;
  • de gevraagde periode van onderbreking;
  • de naam, voornaam en het rijksregisternummer van de patiënt voor wie je medische bijstand vraagt.

Bij een nieuwe aanvraag of een verlenging van de medische bijstand, moet je een nieuwe schriftelijke kennisgeving overmaken aan je werkgever, samen met een nieuw attest van de arts van de patiënt. Wanneer het nog steeds om dezelfde patiënt gaat, moet het attest van de arts aantonen dat de betrokkene nog steeds zwaar ziek is of een ernstige medische ingreep heeft ondergaan en dat jouw aanwezigheid nog steeds vereist is.

  • Bij de werkgevers van de privésector en de gemeentebesturen, provinciale besturen en de diensten die ervan afhangen, moet de schriftelijke kennisgeving aan de werkgever ten minste7 dagen vóór de gewenste begindatum worden overgemaakt. De werkgever kan op vraag altijd een andere termijn aanvaarden. Als er medische bijstand wordt gevraagd voor een minderjarig gehospitaliseerd kind, kan er van de minimale termijn van 7 dagen voor de kennisgeving worden afgeweken, zolang je zo snel mogelijk aan je werkgever een attest bezorgt van de behandelend arts van het ernstig zieke kind waarin staat dat de hospitalisatie onvoorspelbaar was.
  • Bij alle andere werkgevers begint het recht op medische bijstand op de 1ste dag van de week die volgt op de week van de schriftelijke kennisgeving aan de werkgever. Dat betekent dat die schriftelijke kennisgeving aan je werkgever moet worden overgemaakt in de loop van de week die voorafgaat aan de week waarin je dat verlof wil aanvatten. De werkgever kan wel een kortere termijn aanvaarden.
Opmerking

De schriftelijke verwittiging moet vóór de begindatum van de medische bijstand aan de werkgever worden bezorgd.

Aanvraag palliatief verlof

Om uw prestaties volledig of gedeeltelijk te kunnen onderbreken voor palliatief verlof, moet u aan uw werkgever aantonen dat iemand uit uw omgeving lijdt aan een ongeneeslijke ziekte en terminaal is en dat u hem palliatieve zorgen verleent.  Daartoe moet u uw werkgever een attest van de behandelend arts van de patiënt bezorgen.

U moet dat attest aan uw werkgever bezorgen vóór de begindatum van het palliatief verlof.  Daarna moet het aan de RVA worden bezorgd samen met de aanvraag om onderbrekingsuitkeringen. (…)

De RVA heeft een model van attest gemaakt: medisch attest2, dat beschikbaar is op www.rva.be. Dat attest kunt u zelf invullen en kunt u laten invullen door de arts van de patiënt die palliatieve zorgen nodig heeft.  In dat model staat alle informatie die wij nodig hebben om uw aanvraag te kunnen behandelen. 

  • Wanneer het attest is ingevuld door de behandelende arts van de patiënt die palliatieve zorgen nodig heeft, moet u het in de elektronische toepassing breakatwork uploaden.
  • Wanneer de aanvraag om onderbrekingsuitkeringen met een papieren formulier wordt ingediend, zit het attest al in dat formulier zelf.

Dat attest moet worden gevoegd bij de schriftelijke kennisgeving aan de werkgever waarin u hem meedeelt dat u palliatief verlof wil nemen.

U hoeft de identiteit van de patiënt die palliatieve zorgen krijgt, niet aan uw werkgever mee te delen.  Dat moet dus niet in de schriftelijke kennisgeving staan.

Bij een verlenging moet u een nieuwe schriftelijke kennisgeving overmaken aan uw werkgever, samen met een nieuw attest van de arts van de patiënt, om te bewijzen dat de palliatieve zorgen nog steeds nodig zijn.

Termijn van de schriftelijke kennisgeving

Ongeacht de sector waarvan je werkgever afhangt, begint het palliatief verlof op de 1ste dag van de week die volgt op de week waarin de schriftelijke kennisgeving aan de werkgever werd overgemaakt. Dat betekent dat die schriftelijke kennisgeving aan je werkgever moet worden overgemaakt in de loop van de week die voorafgaat aan de week waarin je dat verlof wil aanvatten. De werkgever kan wel een kortere termijn aanvaarden.

Wat moet er op het attest van de arts staan?

In het model van attest dat de RVA heeft opgesteld, moet de behandelend arts van de patiënt vermelden dat je bereid bent om hem palliatieve zorgen te verlenen.

Dat attest moet worden ondertekend en gedateerd door de arts. Hij moet er ook zijn stempel op aanbrengen.

Aanvraag verlof voor mantelzorg

Om uw prestaties volledig of gedeeltelijk te kunnen onderbreken voor verlof voor mantelzorg, moet u een attest bijvoegen dat aantoont dat u erkend bent als mantelzorger voor de toekenning van sociale rechten.

Deadline en inhoud van de schriftelijke kennisgeving

U moet uw werkgever minstens 7 dagen vóór de begindatum van het verlof voor mantelzorg schriftelijk verwittigen. De werkgever kan op vraag altijd een andere termijn aanvaarden.

De kennisgeving aan uw werkgever kunt u doen door een aangetekende brief te sturen die geacht wordt ontvangen te zijn de derde werkdag na afgifte ervan bij de post, of door uw vraag op papier te overhandigen met een kopie die uw werkgever moet ondertekenen als ontvangstbewijs.

In die schriftelijke kennisgeving moet u de begin- en einddatum vermelden en de onderbreking die u kiest voor de periode(s) van het verlof voor mantelzorg (volledige onderbreking of vermindering met 1/2 of 1/5). U moet ook een bewijs bijvoegen dat u erkend bent als mantelzorger van de persoon voor wie u het verlof aanvraagt.

Wat is de aanvraagprocedure bij de RVA?

U moet een aanvraag indienen bij de RVA:

  • wanneer de begindatum van het thematisch verlof met de werkgever werd overeengekomen;
  • en, in geval van akkoord van de werkgever om:
  • een aanvraag om 1/10 ouderschapsverlof;
  • een flexibilisering van het ouderschapsverlof of van de medische bijstand in de vorm van een volledige onderbreking per week;
  • een flexibilisering van het halftijds ouderschapsverlof per maand.

Met die aanvraag kunt u onderbrekingsuitkeringen aanvragen.  Daarmee weet de RVA ook welke periode van thematisch verlof de werkgever u heeft toegekend.

Let op!  Als u ouderschapsverlof vraagt zonder uitkeringen, moet u ook een aanvraag indienen bij de RVA, zodat onze diensten weten welke periode uw werkgever heeft toegestaan.

De procedure bij de RVA moet worden gevolgd voor elke aanvraag om een thematisch verlof, zowel voor de nieuwe aanvragen als voor latere verlengingen.

(…)

Per aanvraag, kunt u vragen om:

  • één ononderbroken periode van thematisch verlof;
  • één enkele soort onderbreking (volledig, halftijds, 1/5 of 1/10).

Vanaf 1 juli 2024 zullen de aanvragen om uitkeringen voor loopbaanonderbreking verplicht elektronisch moeten worden ingediend bij de RVA met uitzondering van de sector van het onderwijs (vanaf 1 oktober 2024).

Om iedereen de mogelijkheid te geven de online toepassing te leren kennen, voorziet de RVA in een algemene overgangsperiode van 3 maanden. Voor de werknemers die problemen hebben met het gebruik van de toepassing, aanvaardt de RVA nog tot en met 30 september 2024 aanvragen op papier en tot en met 31 december 2024 voor de sector van het onderwijs.

Heb je een vraag of een probleem bij het invullen, raadpleeg dan de handleiding en instructiefilmpjes op de RVA-website. Lukt het toch niet om de aanvraag online in te vullen, neem dan contact op met het contactcenter van de RVA op 02/515.44.44. Je kan er een afspraak maken met een digicoach in één van de RVA-kantoren om de aanvraag samen in te vullen.

Aangezien de werkgever een deel van de aanvraag moet invullen, kan het handig zijn om de aanvraag samen in te vullen en meteen in te dienen bij de RVA.

Nuttige links en instructievideo’s: rva.be/breakatwork

Online aanvraag

Via deze link kunt u snel en eenvoudig uw aanvraag indienen, uw dossier raadplegen, uw werkgever op de hoogte brengen van uw intentie om uw loopbaan te onderbreken en het aantal maanden berekenen waarop u recht hebt:

Break@work - Dossier loopbaanonderbreking en tijdskrediet (burgers) (rva.be)

U vindt er ook video's en documenten met uitleg over hoe u zich online kunt identificeren en uw e-Box kunt activeren.

Bewijzen te bezorgen aan de RVA

Bij medische bijstand of palliatief verlof moet u de RVA het model van attest bezorgen dat is ondertekend door de behandelend arts / ziekenhuis van de patiënt voor wie u het verlof vraagt.  Bij het indienen van de aanvraag moet u dus het attest uploaden in de toepassing.  Anders is de aanvraag niet volledig en kan de RVA ze niet behandelen.

Bij verlof voor mantelzorg moet u uw erkenning voor de toekenning van sociale rechten uploaden in de toepassing. Anders is de aanvraag niet volledig en kunnen we ze niet behandelen.

(…) 

Aanvraag met een papieren formulier

Als u de aanvraag niet elektronisch kunt indienen, kunt u ze ook op papier indienen met het formulier van het soort thematisch verlof tot en met 30.09.2024 ten laatste:

  • 'C61 – ouderschapsverlof' of 'C61 OB – ouderschapsverlof' als u bij een autonoom overheidsbedrijf (Proximus, NMBS, Bpost of Skeyes) werkt,
  • 'C61 – medische bijstand' of 'C61 OB – medische bijstand' als u bij een autonoom overheidsbedrijf (Proximus, NMBS, Bpost of Skeyes) werkt,
     
  • 'C61 – palliatieve zorgen' of 'C61 OB – palliatieve zorgen' als u bij een autonoom overheidsbedrijf (Proximus, NMBS, Bpost of Skeyes) werkt,
  • C61 – mantelzorg' ongeacht uw werkgever.

U kan ons steeds contacteren als u een vraag of een probleem heeft om uw aanvraag in te vullen hetzij met het contactformulier Contact | De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (rva.be) hetzij per telefoon via het Contactcenter op 02.515.44.44.

Die aanvraag wordt alleen aanvaard als beide delen van het formulier (werknemer en werkgever) op papier worden ingevuld.

U moet deel 1 van het formulier invullen en uw persoonsdienst deel 2, bedoeld voor de werkgever.

Wanneer uw werkgever en uzelf het formulier volledig hebben ingevuld en ondertekend, moet het per aangetekende brief worden verstuurd:

  • voor ouderschapsverlof en medische bijstand: naar de dienst OCR van het hoofdbestuur van de RVA, Keizerslaan 7-9, 1000 Brussel;
  • voor palliatief verlofen verlof voor mantelzorg:

 naar de dienst Loopbaanonderbreking/Tijdskrediet van het RVA-kantoor waarvan u afhangt (zie hieronder).

De RVA aanvaardt ook aanvragen die niet aangetekend werden verstuurd, maar in geval van betwisting is het aan u om te wijzen dat u de aanvraag hebt verstuurd.

Let op: als uw werkgever de aanvraag al elektronisch heeft ingediend, moet die eerst de al elektronisch ondernomen stappen bij de RVA (het werkgeversdeel van de aanvraag) annuleren en vervolgens het werkgeversdeel van het papieren formulier opnieuw invullen.

Het is dus veel gemakkelijker en sneller om de aanvraag die uw werkgever elektronisch heeft opgestart, voort te zetten.

Wat is uw RVA-kantoor?

In het algemeen is het kantoor waarvan u afhangt, dat van het ambtsgebied van uw woonplaats

Als u gedomicilieerd bent in een ander land van de Europese Economische Ruimte (Frankrijk, Groothertogdom Luxemburg, Duitsland, Nederland ...) is het RVA-kantoor waarvan u afhangt, als uitzondering op dat principe, datgene van het ambtsgebied van de gemeente waar de Belgische werkgever voor wie u werkt, is gevestigd.

Om de adresgegevens van uw RVA-kantoor op te zoeken, moet u gewoon de postcode van de gemeente waar u bent gedomicilieerd (of, als u in het buitenland bent gedomicilieerd, de postcode van de gemeente waar uw Belgische werkgever is gevestigd) intypen in de zoekmotor op onze website.

Binnen welke termijn moet de aanvraag worden ingediend bij de RVA?

U moet de aanvraag indienen bij de RVA zodra u de toestemming krijgt van uw werkgever en wanneer de aanvangsdatum vastligt, en dat:

  • ten vroegste 6 maanden vóór de begindatum of de datum van verlenging; (…)
  • en ten laatste 2 maanden na die begindatum of datum van verlenging. 

NB Die termijn van 2 maanden gaat in de dag na de begindatum vermeld op de aanvraag en wordt berekend van datum tot datum.

Wat zijn de gevolgen als u de aanvraag buiten termijn indient?

De aanvraag is pas volledig zodra u uw deel hebt verstuurd (en niet zodra de werkgever zijn deel verstuurt).  De controle op de naleving van de termijn zal dan ook gebeuren op basis van de datum van verzending van uw deel van de aanvraag.

Als de aanvraag wordt ingediend bij de RVA na de termijn van 2 maanden volgend op de begindatum of de verlenging van het thematisch verlof, wordt het recht op onderbrekingsuitkeringen pas geopend op de datum waarop de volledige aanvraag werd ingediend  (ingevuld door de 2 partijen – werkgever en werknemer).

Voorbeeld: voor een thematisch verlof dat begint op 01.07 moet de aanvraag ten laatste op 02.09 bij de RVA worden ingediend (dat wil zeggen binnen een termijn van twee maanden, zoals hierboven vermeld).

  • Als de volledige aanvraag op 15.08 bij de RVA wordt ingediend, wordt het recht op onderbrekingsuitkeringen met terugwerkende kracht toegekend vanaf 01.07.
  • Als de volledige aanvraag op 15.09 bij de RVA wordt ingediend, wordt het recht op uitkeringen toegekend vanaf die datum, waardoor de loopbaanonderbreker 2,5 maand uitkeringen verliest (van 01.07 tot 14.09).

Hoe behandelt de RVA uw aanvraag?

Wanneer de RVA de aanvraag ontvangt, kijken onze diensten na of ze volledig is.  Als dat niet het geval is, kan het RVA-kantoor waarvan u afhangt (zie hierboven) u vragen om de ontbrekende elementen in te vullen of om de ontbrekende bewijzen te bezorgen.

Als de aanvraag volledig is, wordt ze behandeld en ontvangt u vervolgens een antwoord via de beslissing C62 

De beslissing C62 wordt naar uw e-Box verstuurd als die geactiveerd is. Als dat niet het geval is, zal u ze via de post krijgen.

NB De e-Box is de onlinedienst van de sociale zekerheid.  Het is een persoonlijke en beveiligde mailbox waarmee elke burger op een gecentraliseerde manier officiële documenten kan ontvangen, waaronder documenten van de RVA.

Meer informatie over de e-Box vindt u op www.myebox.be.

Wanneer u het thematisch verlof aanvraagt met uitkeringen

De RVA:

  • kent u ofwel de onderbrekingsuitkeringen toe, als aan alle toekenningsvoorwaarden is voldaan.

In dat geval staan in de beslissing C62 uw identificatiegegevens, het thematisch verlof en de soort onderbreking (volledig, halftijds, 1/5 of 1/10), het bedrag van uw onderbrekingsuitkeringen en de periode waarin ze u toegekend worden.

Op de maandelijkse vervaldatum betaalt de RVA dan uw onderbrekingsuitkering. (…)

  • of weigert de onderbrekingsuitkeringen, als niet voldaan is aan een van de toekenningsvoorwaarden.

Vooraleer in dat geval een beslissing tot weigering wordt genomen, wordt u uitgenodigd voor een verhoor zodat de RVA u de reden(en) voor de weigering kan uitleggen, en zodat u zich, indien nodig, kunt verantwoorden.  U kunt uw argumenten ook schriftelijk bezorgen.

Na het verhoor of nadat de RVA de brief heeft ontvangen waarin u uw argumenten uiteenzet, betekent hij u de beslissing C62.  Er wordt ook een kopie van die beslissing aan uw werkgever bezorgd. 

Wanneer u ouderschapsverlof vraagt zonder uitkeringen

De RVA neemt akte van uw ouderschapsverlof zonder uitkeringen en verrekent de periode van onderbreking die uw werkgever u heeft toegestaan op naam van het betrokken kind, in de maximumperiodes waarop u recht hebt.

In dat geval staan op de beslissing C62 enkel uw identificatiegegevens, de vorm van onderbreking die werd toegekend en de periode waarin u uw prestaties schorst of vermindert.

Kunt u de beslissing van de RVA betwisten?

Ja, u kunt bij de bevoegde arbeidsrechtbank in beroep gaan tegen de beslissing van de RVA. 

Meer informatie over de procedure vindt u in infoblad T110 op www.rva.be. (...)

Hoe kunt u uw dossier opvolgen?

U kunt uw dossier raadplegen op de portaalsite van de sociale zekerheid www.socialsecurity.be en op onze website Burgers | Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (rva.be).

Dankzij die toepassing kunt u de volgende zaken online raadplegen:

  • de status van uw dossier,
  • betalingen,
  • beslissingen C62,
  • fiscale fiches,
  • attesten tijdskrediet.

Moet u tijdens uw thematisch verlof andere stappen ondernemen bij de RVA?

Als er gegevens in uw aanvraag in de loop van het thematisch verlof wijzigen, moet u het RVA-kantoor waarvan u afhangt (zie hierboven) daar onmiddellijk schriftelijk van op de hoogte brengen. 

Enkele voorbeelden van wijzigingen:

  • een adreswijziging;
  • een wijziging van rekeningnummer;
  • de vervroegde beëindiging van het lopende thematisch verlof (zolang uw werkgever daarmee heeft ingestemd);
  • het einde van uw arbeidsovereenkomst (omdat u ontslagen bent of ontslag hebt genomen);
  • een verandering van werkgever;
  • de ontvangst van een pensioen (rustpensioen, overlevingspensioen enz.);
  • het aanvatten van een bijkomende activiteit als zelfstandige;
  • het aanvatten van een bijkomende activiteit als loontrekkende;
  • de uitbreiding van een bijkomende activiteit in loondienst die voordien al bestond, waarvoor de cumulatie werd toegelaten;
  • enz.

Om die informatie mee te delen aan het RVA-kantoor waarvan u afhangt, kunt u de 'Aangifte van een wijziging betreffende de gegevens loopbaanonderbreking / tijdskrediet / thematisch verlof' gebruiken die op deze site beschikbaar is.

NB: arbeidsongeschiktheid, verwijdering omwille van zwangerschap en/of moederschapsverlof hebben geen invloed op het lopende thematische verlof.  U hoeft die gebeurtenissen dus niet mee te delen aan de RVA. (…)